Nordmenn i Hua Hin

Image
Image Image Image Image Forum for discussion in Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.
jorn
Professional
Professional

Re: Nordmenn i Hua Hin

Post by jorn » Wed Jul 20, 2016 6:22 pm

Jeg må jo gjerne få føye til at ting og tang har endret seg litt siden.

Etterhvert som vi ble kjent med folk, og noen anbefalte den og den,
til å gjøre forskjellige jobber for oss, så har vi fått fatt på en skikkelig pålitelig person.
Kommer når han skal og jobber når han er her. Gull verdt!

Så dette er noen år siden, men stoda for "nye" innbyggere i Hua Hin vil vel være det samme som vi opplevde den gang. Det vil alltid være noe som skal fikses i et hus. Og mange har vel ikke lyst å krabbe opp på loftet f.eks. Da er det greit å ha noen som du VET gjør en skikkelig jobb.
Jørn
:guns: if you can't beat them - join them! :D
If you can't join them - go home! :bow:

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Wed Jul 20, 2016 9:53 pm

Akkurat!
Det er vel akkurat derfor vi ikke "offentlig" går ut og deler (sprer) slik informasjon.
Dette er så viktig informasjon som en huseier ikke kan spre i øst og vest.
Rett og slett fordi det er så utrolig langt mellom kompetente mennesker.
For 12 år siden fikk jeg en grundig gjennomgang av mitt elektriske system (koplinger) av en svært profesjonell og virkelig skole-UTDANNET elektriker som fant mange feil som amatørene som bygget huset hadde oversett)glemt/ikke kunnskap om.
Den gang betalte jeg han 10.000 Baht + reise fra Korat til Hua Hin og det var også den eneste grunnen til at han sa ja til å komme.
Min svoger er forøvrig vedkommende persons underordnende.

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Thu Jul 21, 2016 12:30 am

jorn wrote:Ja, det kan du skrive opp!

Jeg skal ikke generalisere for mye, men noen av dem vi har truffet på underveis, har ikke vært på samme planet som oss.
Som Norseman skriver er mangel på utdanning et av problemene. Oppdragelse er et annet. Det henger vel litt sammen.

Et lite eksempel:
Min kone hyret en «maler» til å male noen utendørs lister på huset vårt, og i løpet av dagen fikk han litt forpleining. Noe mat og drikke. Dagen derpå stilte han med hele familien, kone, 3 barn og svigermor, som alle ønsket samme forpleining som han hadde fått dagen før! Selve jobben ville vært gjort på 5-6 timer, men han så for seg at dette kunne han trekke ut i kanskje en uke!

Må legge til at jeg var i Norge akkurat da og fikk dette referert pr. telefon.
Jeg gav da råd til min kone om at når han kom den 3. dagen, så var hun ikke hjemme lenger. Butikken stengt!
Men det ble ringt på døren, ropt og skreket, men til slutt gav de opp.
Min kone ble skremt av alt styret og turde nesten ikke gå ut før jeg var tilbake et par dager etterpå.
Må legge til at resten av malerjobben gjorde jeg ferdig på én time da jeg var tilbake.

Nei, gi slike folk lillefingeren og de kommer tilbake og ønsker hele armen og mer til!

Beste medisinen er faktisk å unngå å hyre inn folk man ikke kjenner så godt. Hold dem på avstand, for mange an dem har ingen hemninger!
Hahahaha, fin historie Jørn :) Ja, mange ganger takken for å være "litt for snill" og faktisk må de jo ha trodd at de kanskje klarte å dra den jobben ut lenge også.

Har fikset litt på Svigerforeldrene sitt hus i Phitsaniloke, deriblant vestlig dusjrom, vestlig toalett, nye takpanner, murt opp og flisebelagt en stor terrasse som er under tak, fått malt huset, og må si at ingenting av det arbeidet som ble gjort av "lokale helter" - familie og venner - slekt, var bra utført, en kan ikke annet enn å bare riste på hodet og trekke med skuldrene, og ikke vil jeg kritisere svigerforeldrene mine åpenlyst, for da mister jeg anseelse i familiene, for kulturen i Thailand tillater det rett og slett ikke. Tap av ansikt....ikke sant?

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Thu Jul 21, 2016 12:43 am

Norseman wrote:Akkurat!
Det er vel akkurat derfor vi ikke "offentlig" går ut og deler (sprer) slik informasjon.
Dette er så viktig informasjon som en huseier ikke kan spre i øst og vest.
Rett og slett fordi det er så utrolig langt mellom kompetente mennesker.
For 12 år siden fikk jeg en grundig gjennomgang av mitt elektriske system (koplinger) av en svært profesjonell og virkelig skole-UTDANNET elektriker som fant mange feil som amatørene som bygget huset hadde oversett)glemt/ikke kunnskap om.
Den gang betalte jeg han 10.000 Baht + reise fra Korat til Hua Hin og det var også den eneste grunnen til at han sa ja til å komme.
Min svoger er forøvrig vedkommende persons underordnende.
Takk ifra dere begge, da vet jeg hvem jeg skal kontakte om jeg skulle trenge en kompetent person engang 8)

Men litt tilbake til bolig, har kommet over en eiendom på Finn.no, adresse står ikke, men av beskrivelsen så ligger huset
8 min kjøring til flyplassen i Huahin
5 min kjøring til strand (Blue Lagoon)
5 min kjøring til golfbaner og lekeaktiviteter (Palm Hills)
5 min kjøring til The Venezia (Kjøpe Senter)

Da sikter jeg meg inn nord for Hua Hin sentrum, hvordan vil dere karakterisere det området?, regner med at dere har google earth, så dere klarer kanskje bedre enn meg å se for dere hvor dette huset sånt ca. ligger.

Mvh
Kjetil

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Thu Jul 21, 2016 9:37 am

Da har det ingenting med Hua Hin å gjøre for da befinner du deg i Cha Am.
2 forskjellige byer og 2 forskjellige provinser.
Dette er steder som du bare passerer på din vei til et eller annet.

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Thu Jul 21, 2016 6:09 pm

Norseman wrote:Da har det ingenting med Hua Hin å gjøre for da befinner du deg i Cha Am.
2 forskjellige byer og 2 forskjellige provinser.
Dette er steder som du bare passerer på din vei til et eller annet.
Joda Norseman det er i Hua Hin, har snakket med eieren nå og vet eksakt hvor huset er plassert, det ligger ett ca 1 km nord Palm Hill Golf Course, (om du har google earth så ligger det i området med 20 tak og ett stort svømmebasseng, søk på Palm Hills Golt Residens, i luftlinje noen 100 meter nord fra det bygget)

Mvh
Kjetil

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Thu Jul 21, 2016 10:52 pm

Den er grei, men kan du oppgi postnummeret.
Grensen mellom Cha Am og Hua Hin er rett ved terminalbygget.

huahin4ever
Professional
Professional

Post by huahin4ever » Fri Jul 22, 2016 2:19 am

Her kan en se hvor grensen går. Palm Hills Golf Club ligger faktisk i Cha Am, Petchaburi.
Capture.JPG
Capture.JPG (44.62 KiB) Viewed 514 times
"Two possibilities exist:
Either we are alone in the universe or we are not.
Both are equally terrifying."
Arthur C. Clarke

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Fri Jul 22, 2016 8:20 pm

Norseman wrote:Den er grei, men kan du oppgi postnummeret.
Grensen mellom Cha Am og Hua Hin er rett ved terminalbygget.
Ja det er faktisk Cha Am, helt på grensen, 1367 Sampraya Road Cha am Phetchaburi 76120, Thailand

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Fri Jul 22, 2016 9:21 pm

Ja, der ser du. Hua Hin er på en eller annen måte gjevere enn Cha Am. Har ikke peiling på hvorfor, men når til og med Evasson Resort i Pranburi kaller seg Evasson Hua Hin så må en jo klø seg i hodet.
Skal jeg gjette så dreier dette seg om det kongelige palasset og dets beliggenhet.
Flere hoteller/resorter i Cha Am henger forøvrig på at de er lokalisert i Hua Hin så der ser du hvor attraktivt Hua Hin er.
Bare ikke spør meg hvorfor. Jeg personlig synes Hua Hin uten tvil er i mye elendigere stell enn Cha Am men så er det også 2 forskjellige provinser.

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Fri Jul 22, 2016 9:30 pm

Jeg så på Sheraton Hua Hin, og The Venetzia Hua Hin, det ligger ca, på samme breddegrad, og det heter jo Sheraton Hua Hin, da tenkte jeg at huset måtte ligge i Hua Hin siden det ca. ligger på samme breddegrad, men ser det nå at grensen faktisk går mitt på flyplass stripen.
Så + for deg Norseman, du hadde korrekt der må jeg innrømme :)

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Fri Jul 22, 2016 9:40 pm

Norseman wrote:Ja, der ser du. Hua Hin er på en eller annen måte gjevere enn Cha Am. Har ikke peiling på hvorfor, men når til og med Evasson Resort i Pranburi kaller seg Evasson Hua Hin så må en jo klø seg i hodet.
Skal jeg gjette så dreier dette seg om det kongelige palasset og dets beliggenhet.
Flere hoteller/resorter i Cha Am henger forøvrig på at de er lokalisert i Hua Hin så der ser du hvor attraktivt Hua Hin er.
Bare ikke spør meg hvorfor. Jeg personlig synes Hua Hin uten tvil er i mye elendigere stell enn Cha Am men så er det også 2 forskjellige provinser.
Det viktigste er at vi fikk en oppklaring i det, og det andre du skriver Norseman er også sikkert en faktor en må ta i betraktning, men ja det er faktisk veldig rart at det er sånt.

Det huset som jeg sikter til er såpass interessant at jeg kommer ned en tur i neste mnd. (4 - 7 dager), det var ikke bare huset, med en bil kunne også følgte med, en Honda Accord Navi 2.4 - 2008 mod. til en veeeldig rimelig penge.
Alle serviser følgt opp. Lyst interiør, kjørecomputerer, stylet lett.
Snakket med eieren 2 timer i går kveld (han er i Norge og jobber, kona bor på eiendommen).

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Fri Jul 22, 2016 11:04 pm

Si ifra her på forumet slik at vi kan møtes. Hadde vært hyggelig.
Muligens kan du også komme Jørn?

jorn
Professional
Professional

Post by jorn » Sat Jul 23, 2016 5:37 am

Det skal jeg nok kunne klare å få presset inn i timeplanen, ja.
Jørn
:guns: if you can't beat them - join them! :D
If you can't join them - go home! :bow:

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Sat Jul 23, 2016 2:14 pm

Norseman wrote:Si ifra her på forumet slik at vi kan møtes. Hadde vært hyggelig.
Muligens kan du også komme Jørn?
Turen er bestilt :) ....6 - 12 Aug.
Ja hadde vært hyggelig å treffes, men stram timeplan på den korte tiden, men kunne jeg fått PM på tlf.nr.
dere 2 har?
Kanskje dere kan få være med på å se huset også, om det hadde vært av interesse for dere.
Regner med at timeplanen ikke er så alt for stram :P

Post Reply